.:: مجیب ::.

وبلاگ طرح مترجمی زبان قرآن

.:: مجیب ::.

وبلاگ طرح مترجمی زبان قرآن

.:: مجیب ::.

قرآن برای خواندن و ثواب تا کی؟! و برای فهمیدن و عمل از کی؟!
با گذراندن دوره های مترجمی زبان قرآن، قادر خواهید شد هر کجا آیه ای را شنیدید یا خواندید، به راحتی ترجمه کنید و بفهمید.
سامانه پیامک: 3000414000

پرداخت آنلاین
پرداخت آنلاین طرح مترجمی زبان قرآن

جستجو در وبلاگ
آموزش مجازی

جهت ورود به مرکز آموزش مجازی کلیک کنید.

تازه ترین مطالب کانال تلگرام
عضويت در خبرنامه

جهت اطلاع از جدیدترین مطالب، در کادر زیر ایمیل خود را وارد کنید:

آخرین نظرات
نویسندگان
در مورد «یا ابن امَّ» دو ترکیب می توان بیان کرد: 
1- این دو کلمه با هم ترکیب شده باشند و اصطلاحاً «مرکّب» باشند. در این صورت هر دو مبنی بر فتح خواهند بود. (مانند ترکیبی که در بحث اعداد مطرح می شود : «احدَ عشرَ»)
2- این عبارت در واقع «یا ابن امّی» بوده است و در ندا رایج است که ضمیر «ی» به «الف» تبدیل می شود. مانند: «یا ابتاه» ، «یا اُختا» و «یا اَخا» . در این عبارت هم «یا ابن امی» تبدیل شده است به «یا ابن اما» سپس به خاطر تلفظ «الف» آخر کلمه حذف شده است و فتحه باقی مانده است. 
در حالت اول، «یا ابن ام» مبنی خواهد بود و در حالت دوم معرب می باشد. 
- هر دو ترکیب بالا صحیح است و تأثیری در معنا ندارد. یعنی هر مدل که ترکیب کنیم معنا تغییری نمی کند و معنا یکی است. 

نظرات (۲)

با عرض سلام و خسته نباشید
در آیه  أَمْ لَهُمْ نَصِیبٌ مِنَ الْمُلْکِ فَإِذًا لَا یؤْتُونَ النَّاسَ نَقِیرًا(النساء/53) چرا فعل بعد از اذن نون آن حذف نشده در صورتی که اذن از ادات نصب است؟
سوال بعد اینکه اسم مفعول از دعو میشود مدعو با تشدید یا بدون تشدید؟ در کتاب جدید عالی 1 با تشدید آمده ولی در کتاب های قدیمی بدون تشدید آمده. کدام یک درست است؟
با تشکر از شما
پاسخ:
با سلام و احترام
1- اگر اذن به تنهایی بیاید، فعل بعد از آن همیشه منصوب می شود. اما اگر بعد از حرف عطف «و» یا «ف» بیاید در اینجا جایز است فعل بعد از آن منصوب شود و جایز است مرفوع بماند. مانند این آیه
2- مدعوّ (با تشدید) صحیح است.

موفق باشید. 
تجزیه و ترکیب آیه 46-47-48 سوره طه را لطفا بنویسید.

در آیه 47 سوره طه اگر کلمه جئناک بایه من ربک (جئنا ) متعدی باشد مفعولش چه کلمه و اسمی خواهد بود ؟ 

با تشکر.
پاسخ:
باسلام و احترام
«جئنا» در این ایه هم متعدی به نفسه است و هم متعدی به حرف جر (بـ ) 
«ک» مفعول بی واسطه و «آیة» مفعول با واسطه می باشد. 
 
در صورت تمایل این مطلب را درکانال مترجمی زبان قرآن مطالعه بفرمایید:
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

ابزار هدایت به بالای صفحه

// //

پشتیبانی

//