.:: مجیب ::.

وبلاگ طرح مترجمی زبان قرآن

.:: مجیب ::.

وبلاگ طرح مترجمی زبان قرآن

.:: مجیب ::.

قرآن برای خواندن و ثواب تا کی؟! و برای فهمیدن و عمل از کی؟!
با گذراندن دوره های مترجمی زبان قرآن، قادر خواهید شد هر کجا آیه ای را شنیدید یا خواندید، به راحتی ترجمه کنید و بفهمید.
سامانه پیامک: 3000414000

جستجو در وبلاگ
پرداخت آنلاین

جهت ورود به سامانه پرداخت الکترونیک کلیک کنید.

آموزش مجازی

جهت ورود به مرکز آموزش مجازی کلیک کنید.

تازه ترین مطالب کانال تلگرام
عضويت در خبرنامه

جهت اطلاع از جدیدترین مطالب، در کادر زیر ایمیل خود را وارد کنید:

آخرین نظرات
نویسندگان

تجزیه و ترکیب آیات دوره عالی یک - درس دوم - آیه سوم

چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ب.ظ

3- إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِر (62-2)

کلمه

تجزیه

ترکیب

انَّ

حرف

حرف مشتبهة بالفعل

الذین

اسم موصول – جمع مذکر

اسم «انَّ» *

آمنوا

فعل – ثلاثی مزید – ماضی باب افعال – صیغه سوم – ریشه: أ م ن

فعل و فاعلش «واو» - جمله صله برای «الذین»

و

حرف عطف

 

الذین

اسم موصول – جمع مذکر

معطوف به «الذین» **

هادوا

فعل – ثلاثی مجرد – ماضی صیغه سوم – ریشه: ه و د

فعل و فاعلش «واو» - جمله صله برای «الذین»

و

حرف عطف

 

النصاری

اسم – جمع مکسر «نصرانی» -

معطوف به «الذین» در جمله «الذین هادوا»

الصابئین

اسم جمع مذکر سالم «الصابئی»

معطوب به «النصاری»

مَن

اسم موصول

بدل از اسم «انَّ»

آمنَ

فعل – ثلاثی مزید – ماضی باب افعال – صیغه اول – ریشه : أ م ن

فعل و فاعلش «هو» مستتر که بر می گردد به «مَن» - جمله صله برای «مَن»

بالله

«بـ» حرف جر – «الله» اسم جلالة

جار و مجرور متعلق به «آمن»

و

حرف عطف

 

الیوم

اسم مفرد

معطوف به «الله»

الآخر

اسم مفرد

صفت «الیوم»

 

*نکته1: این آیه ادامه دارد و خبر «انَّ» در ادامه آیه است که در کتاب نیامده.

خبر «انَّ» : جمله «فلهم اجرهم عند ربهم...»

 

نکته2:

** حکم «معطوف» و «معطوف علیه»

حروف عطف حروفی هستند که دو کلمه یا دو جمله را به هم عطف می کنند و از تکرار بعضی کلمات جلوگیری می کنند. وقتی به کلمه اول «معطوف علیه» و به کلمه ای که عطف شده است «معطوف» گفته می شود.

«معطوف» نقش است و در ترکیب استفاده می شود. در معنا ، معطوف ، حکم همان معطوف علیه را دارد. مثلا اگر معطوف علیه، مبتدا باشد، کلمه بعدی هم که به آن عطف شده است معنای مبتدا را می دهد. هر چند در ترکیب به آن مبتدا نمی گوییم. و یا مثلا اگر معطوف علیه خبر یا مفعول باشد، معطوف هم در معنا، در حکم همان است. به مثال های زیر دقت کنید.

مثال:

- إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً (56-33)

در این آیه، «ملائکة» معطوف و «الله» معطوف علیه است. «الله» اسم «انَّ» است. و «ملائکة» معطوف. اما چون به اسم «انَّ» عطف شده است در حکم اسم «انَّ» است. به همین خاطر وقتی خبر می خواهد بیاید به صورت جمع آمده است نه مفرد. «یصلون» خبر «انَّ» است و خبر به صورت جمله فعلیه آمده است. فاعل آن «واو» است که به «الله» و «ملائکة» بر می گردد.

- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون‏ (55-5)

در این آیه، «ولیُّ» مبتدا و «الله» خبر است. و «رسولُ» عطف به «اللهُ» است.

«رسول» معطوف و «الله» معطوف علیه است. در ترجمه و مفهوم، در واقع، «رسول» هم خبر است. چون به خبر عطف شده است.

 

- یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا (9-2)

در این آیه، «الله» مفعول است و «الذین» معطوف.

چون «الذین» به مفعول عطف شده است در معنا نیست حکم مفعول بودن را دارد.

ترجمه: «نیرنگ می زنند خدا و کسانی را که ایمان آوردند.»


نظرات (۱)

سلام درمورد جمله صله توضیح دهید لطفا.
پاسخ:
سلام. 
جمله صله به جمله ای گفته می شود که بعد از موصولات می آید. 
جمله صله تکمیل کننده معنای «موصول» است. 
موصول کلمه ای است که به تنهایی معنایی ندارد و معنایش با جمله بعد از آن کامل می شود. مثل «الذی» ، « الذین» و ...
مثال: الله الذی خلقکم
در این جمله اگر جمله «خلقکم» نباشد، معنا این می شود: « خدا کسی است که» . این جمله معنای صحیحی ندارد. اما وقتی «خلقکم» می آید می شود: «خدا کسی است که آفرید شما را» 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

ابزار هدایت به بالای صفحه

// //

پشتیبانی

//