.:: مجیب ::.

وبلاگ طرح مترجمی زبان قرآن

.:: مجیب ::.

وبلاگ طرح مترجمی زبان قرآن

.:: مجیب ::.

قرآن برای خواندن و ثواب تا کی؟! و برای فهمیدن و عمل از کی؟!
با گذراندن دوره های مترجمی زبان قرآن، قادر خواهید شد هر کجا آیه ای را شنیدید یا خواندید، به راحتی ترجمه کنید و بفهمید.
سامانه پیامک: 3000414000

جستجو در وبلاگ
پرداخت آنلاین

جهت ورود به سامانه پرداخت الکترونیک کلیک کنید.

آموزش مجازی

جهت ورود به مرکز آموزش مجازی کلیک کنید.

تازه ترین مطالب کانال تلگرام
عضويت در خبرنامه

جهت اطلاع از جدیدترین مطالب، در کادر زیر ایمیل خود را وارد کنید:

آخرین نظرات
نویسندگان

8- الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ  (22-2)

کلمه

تجزیه

ترکیب

الذی

اسم موصول خاص – مفرد مذکر -

صفت برای «ربکم» در آیه قبل

جعل

فعل ماضی – ثلاثی مجرد – صیغه اول – ریشه: ج ع ل

جمله صله * – فاعل جعل: [هو] مستتر داخل آن که به «رب» در آیه قبل بر می گردد.

لکم

لـ: حرف – کم: ضمیر جمع مذکر مخاطب

جار و مجرور متعلق به «جعل»

الارض

اسم – مفرد – معرفه به «ال»

مفعول اول

فراشاً

اسم  - مفرد – نکره

مفعول دوم **

و

حرف عطف

حرف

السماء

اسم – مفرد – معرفه به «ال»

عطف به «الارض»

بناء

اسم – مفرد – نکره

عطف به «فراشاً»

و

حرف عطف

حرف عطف (جمله : «انزل من السماء...» را به جمله «جعل لکم ...» عطف کرده است.

انزل

فعل ماضی – ثلاثی مزید - باب افعال – صیغه اول – ریشه: ن ز ل

فعل

من السماء

 

جار و مجرور متعلق به «انزل»

ماء

اسم

مفعول

فـ

حرف نتیجه

حرف

أخرج

فعل ماضی – ثلاثی مزید – باب افعال – ریشه: خ ر ج

فعل

به

 

جار و مجرور متعلق به «اخرج»

من الثمرات

الثمرات: اسم – جمع مکسر «ثمرة» - معرفه به «ال»

جار و مجرور متعلق به «اخرج»

رزقاً

اسم

مفعول

لکم

 

جار و مجرور متعلق به «اخرج»

لاتجعلوا

فعل نهی – ثلاثی مجرد – صیغه نهم – ریشه: ج ع ل

فعل

لله

 

جار و مجرور متعلق به «لاتجعلوا»

انداداً

اسم – جمع مکسر «ندّ»

مفعول

و

حرف

واو حالیه

انتم

ضمیر جمع مذکر مخاطب

مبتدا

تعلمون

فعل مضارع – ثلاثی مجرد – صیغه نهم

خبر – فاعلش : ضمیر «و»

 

نکات:

* جمله صله:

در دوره متوسطه آموختیم: جمله ای که بعد از موصول بیاید، «جمله صله» نامیده می شود. توجه داشته باشید که «صله» بودن «نقش» نیست.

توضیح: هر کلمه ای یک اسم دارد و یک نقش.

مثلاً کلمه «جاعل».

اسم این کلمه «اسم فاعل» است. اما نقش آن بستگی به جایگاهش دارد. ممکن است این اسم فاعل، خبر إنَّ واقع شود: «اِنّی جاعلٌ فی الارض خلیفه (30-2)» - ممکن است این اسم فاعل ، مبتدا واقع شود: «جاعل الذین اتبعوک فوق الذین کفروا (55-3)»

جملات هم همین گونه هستند. یعنی یک اسم دارند و یک نقش. جمله ای که بعد از «موصول» می آید، اسمش «جمله صله» است. و در مورد اینکه نقش می گیرد یا نه باید توجه داشته باشیم که جمله صله نقش نمی گیرد. یعنی جمله صله نمی تواند «حال» واقع شود. یا مثلاً جمله صله نمی تواند «خبر» باشد.

 

** فعل های دو مفعولی:

در عربی فعل های متعدی به سه دسته تقسیم می شوند.

- فعل های متعدی یک مفعولی

- فعل های متعدی دو مفعولی

- فعل های متعدی سه مفعولی

فعل های یک مفعولی را زیاد دیده ایم و می شناسیم. مثل «ضرب» ، «کتب» ، «نصر» و ...

فعل های دو مفعولی فعل هایی هستند که برای تکمیل معنایشان به دو مفعو نیاز دارند. مثل: «جعل» ، «أخذ» و ...

مثال:

«جعل لکم الارضَ فراشاً: قرار داد برایتان زمین را بستری»

«اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهیمَ خَلیلاً(125-4) : برگرفت خدای متعال ابراهیم را خلیل»

نکته: هنگام ترجمه کردن افعال دو مفعولی، فقط بر سر یک مفعول «را» می آوریم.

افعال سه مفعولی در قرآن نداریم!


نظرات (۴)

سلام چرا در آیه 3 و 4 صله یک جمله گفته شده ولی در آیه 8 صله یک فعل گفته شده؟ فرقشان چیست؟ با تشکر
پاسخ:
سلام. 
فرقی نیست که فعل را صله بگیریم یا جمله را. چون در واقع فعل هم جمله است . و اگر می گوییم فعل صله است یعنی این فعل و هر آنچه متعلق به این فعل است اعم از فاعل و مفعول و قید های دیگر.
پس اینکه در تجزیه و ترکیب شما بگویید جمله صله است . یا بگویید فعل صله است فرقی ندارد و هر دو صحیح است. 
سلام و تشکر از شما استاد عزیز
در نکاتی که در رابطه با صله نوشتید ابهامی وجود دارد که اگر لطف کنید ان را برطرف نمایید ممنون میشوم

شما فرمودید:
"توجه داشته باشید که «صله» بودن «نقش» نیست."
و باز هم در انتهای نکته فرمودید:
"جملات هم همین طور هستند. «صله» بودن، اسم است. جمله صله ، نقش نمی گیرد. یعنی مثلاً «حال» واقع نمی شود. «خبر» واقع نمی شود. و ..."



پاسخ:
باسلام و احترام
جملات از نظر نقش و جایگاه به دو دسته تقسیم می شوند. 
1- جملاتی که نقش می گیریند. مانند: جمله خبریه - جمله وصفیه - جمله حالیه و ...
2- جملاتی که نقش نمی گیرند. مانند: جمله صله - جمله معترضه و ...

مطلب ویرایش شد. ان شاء الله که ابهام بر طرف شده باشد. 
استاد عزیز در رابطه با تجزیه و ترکیب آیه نیز میخواستم توضیحی دهید که فرق بین مفعول دوم و حال چی هست؟ یعنی چطوری تشخیص بدیم در این آیه فراشا حال است یا مفعول دوم؟؟

البته به نظرم "فراشا" بیشتر نقش حال را دارد تا مفعول دوم . چون "جعل" در این آیه به معنای "آفریدن" است و احتیاج به یک مفعول دارد و "فراشا" منصوب و حال میشود

همینطور "السما" مفعول برای فعل محذوف "جعل" و "بناء" منصوب و حال است 
بهتر نیست اینگونه ترکیب کنیم تا بنویسیم "السماء" و "بناء" عطف هستند به "الارض" و "فراشا"

منظور آیه فکر کنم چنین باشد، خداوند می فرماید من برایتان زمین را آفریدم در حالی که بستری است و آسمان را آفریدم در حالی که سرپناهی است  
پاسخ:
مفعول دوم و حال هر کدام نقش و جایگاه خودشان را دارند و از تعریف هر کدام می توان آن را تشخیص داد.
مهمترین نکته در مورد مفعول دوم، شناختن فعل های دو مفعولی است. که گاهی نیاز است برای شناخت این افعال به فرهنگ لغت و معاجم لغوی مراجعه شود. 
جعل در اصل به معنای قرار دادن است و دو مفعولی. در این صورت به دو مفعول نیاز دارد. 
اما اگر جعل به معنای «خلق» باشد، یک مفعولی خواهد بود.

نکته ای که وجود دارد این است که «حال» باید مشتق باشد. در صورتی که «فراش» و «بناء» جامد هستند. پس اگر بخواهیم این دو کلمه را حال در نظر بگیریم باید به تأویل مشتق برده شوند. و اصطلاحاً این کار مؤونه دارد.

--
با همه این توضیحات ، چه جعل به معنای خودش باشد و چه به معنای خلق،  «السماء» و «بناء» عطف هستند. و هر تصمیمی در مورد «الارض» و «فراشا» گرفته شد، تبعاً برای «السماء» و «بناء» هم گرفته خواهد شد. 
با سلام و عرض ادب
ممنونم از توضیحات خوبتون
در رابطه با صله 

هنوز در مطلب شما ابهام وجود دارد
"توجه داشته باشید که «صله» بودن «نقش» نیست."

آیا جمله ی صله نقش است؟ اگر نقش نیست پس چرا نمی تواند نقش حال و یا .. را بگیرد

اگر صله بودن نقش نباشد پس می تواند نقش به خود بگیرد.
پاسخ:
باسلام و احترام
صله بودن نقش نیست. 
جمله صله شأنیت پذیرش نقش ندارد. لذا هیچ نقشی نمی گیرد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

ابزار هدایت به بالای صفحه

// //

پشتیبانی

//